• -A
  • A
  • A+

\ Jarosław

Jarosław ma film w swoim krwiobiegu. Już od 1908 roku w Parku Miejskim mieszkańcy miasta mogli podziwiać w przenośnym kinematografie „obrazy mówiące, śpiewające i taneczne”. Wśród odwiedzających plątał się zapewne kilkuletni Samuel Spiegel – ten sam, który wiele lat później jako wpływowy producent trzykrotnie odebrał złotą statuetkę Oscara za najlepszy film. Z kolei inny laureat Oscara, mistrz polskiego kina Andrzej Wajda, zatrzymując się w tym mieście przy okazji realizacji filmu „Katyń”, tak zachwycił się miejscową architekturą, że spontanicznie podjął decyzję o ulokowaniu tu jednej ze scen. 

Filmowców uwodzą w Jarosławiu między innymi kupieckie kamienice, malownicze podwórka i ulice oraz przepiękny, okazały ratusz. Przez gwar współczesności wyraźnie daje się odczuć oddech przeszłości – łatwo możemy przenieść się w czasie i spod lekko przymkniętych oczu zobaczyć chociażby przechadzających się w podcieniach zamożnych mieszczan dyskutujących o interesach, rautach i zabawach. 

Fot. WFDIF
Fot. WFDIF
Fot. WFDIF
Fot. WFDIF
Fot. WFDIF
Fot. WFDIF
Fot. A. Gonchrov
Fot. A. Gonchrov
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Olaf Tryzna
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. Maciej Szczęśniak
Fot. AKSON
Fot. AKSON
Fot. AKSON
Fot. AKSON
Fot. AKSON
Fot. ATEST 2000
Fot. ATEST 2000
Fot. ATEST 2000
Fot. ATEST 2000
Fot. ATEST 2000
Fot. ATEST 2000
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
Najlepsze w świecie, reż. Stanisław Jędryka 1976 ©WFDiF
1920. Wojna i miłość ©TVP S.A.
1920. Wojna i miłość ©TVP S.A.
1920. Wojna i miłość ©TVP S.A.
1920. Wojna i miłość ©TVP S.A.
1920. Wojna i miłość ©TVP S.A.
1920. Wojna i miłość ©TVP S.A.
1920. Wojna i miłość ©TVP S.A.
1920. Wojna i miłość ©TVP S.A.
fot. Łukasz Roga, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Andrzej Gwóźdź, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Janusz Szatko, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Janusz Szatko, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Janusz Szatko, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Stanisław Tkacz, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Janusz Iwaszek, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Andrzej Kowalski, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Janusz Iwaszek, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Andrzej Kowalski, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Janusz Iwaszek, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Janusz Iwaszek, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Ryszard Michno, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Janusz Iwaszek, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Ryszard Michno, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000
fot. Ryszard Michno, Jarosławskie Towarzystwo Fotograficzne Atest 2000

 

Ikona cytat
Filmy 

Jarosław w całej swojej okazałości zagrał w filmie Stanisława Jędryki „Najlepsze w świecie” (1976). Uznany reżyser polskiego kina dla dzieci, adaptując poczytny debiut Marii Ślipek pod tym samym tytułem, pięknie opowiedział o wrażliwości małego chłopca, niepewnego uczuć ze strony przybranego ojca. Z perspektywy niemal pół wieku odbieramy „Najlepsze w świecie” nie tylko jako subtelny obraz rodzinnych i międzyludzkich relacji, ale także jako świadectwo epoki PRL-u z jego językiem, modą i zwyczajami oraz jako świadectwo przemiany samego Jarosławia.

W 2007 roku na potrzeby jednej sceny jarosławski rynek został sfilmowany przez Pawła Edelmana. Decyzję podjął mistrz Andrzej Wajda, zachwycony atmosferą i architekturą miasta. Tym razem ukryto wszelkie znaki współczesności, bo tematem sceny w filmie „Katyń” jest przybycie Armii Czerwonej i objęcie w mieście władzy przez komunistów. Olbrzymi portret Stalina na ścianie kamienicy i powtarzane przez megafon słowa o tym, że Armia Czerwona jest przyjacielem, budzą nastrój autentycznej grozy. Podobnie zresztą jak cała opowieść poświęcona nieobecnemu wcześniej w polskiej kinematografii tematowi sowieckiej zbrodni na polskich oficerach. Atmosfera przerażenia wraca w serialu „1920. Wojna i miłość” (2010–2011) w reżyserii Macieja Migasa. W mieście znów są komuniści – tym razem to bolszewicy, którzy z impetem przemieszczają się w stronę Warszawy, zaprowadzając okrutne porządki i terroryzując miejscową ludność. Wykaz filmów z jarosławskimi lokacjami zamyka (na razie, bo liczymy na kolejne produkcje!) filozoficzna opowieść o pułapkach czyhających na tych, którzy marzą o władzy nad ludźmi, czyli „Eter” (2018) Krzysztofa Zanussiego.

Ikona cytat
Miejsca

Na co dzień przywołuje świetną przeszłość miasta, jest znakiem jego zamożności i interesującej historii, ale jeśli chodzi o filmowe życie, to jest ono w przypadku ratusza pełne niespodzianek. W spokojnych latach 70. ubiegłego wieku reżyser kina dziecięcego Stanisław Jędryka właśnie do ratusza, a konkretnie na ratuszową wieżę, sprowadził szalonego snajpera. Nieobliczalny anonimowy mężczyzna z niewyjaśnionych powodów strzela do przechodniów, a ci kryją się przed nim, gdzie i jak tylko mogą. Pierwsze sceny z filmu „Najlepsze w świecie” kojarzą się wręcz z produkcjami amerykańskimi, w których dominuje szybka akcja i bardzo dynamiczne sceny – a przecież mamy do czynienia ze stonowanym dramatem psychologicznym!

Na jarosławski rynek i ratusz spoglądamy potem u Jędryki wielokrotnie, ale kontekst jest już wtedy bliższy codziennemu życiu. Ratusz widać często z okien mieszkania głównych bohaterów, czyli Moniki, jej dziecka i nowego męża. Rozmowy domowników, sceny prasowania czy jedzenia posiłków toczą się przy oknie z widokiem właśnie na ratusz. Kobieta grana przez Emilię Krakowską – niezapomnianą Jagnę z „Chłopów” (1973) w reżyserii Jana Rybkowskiego – po śmierci męża samotnie wychowuje jedynego syna, Kajetana. Wkrótce powtórnie wychodzi za mąż i (przez jakiś czas) życie w mieszkaniu przy rynku toczy się nieco bardziej szczęśliwie.

Typowe dla filmu Jędryki są też sceny na podwórkach przyrynkowych kamienic – to one stanowią centrum zabaw mieszkających w okolicy dzieci. „Najlepsze w świecie” przywołuje także lokacje mniej oczywiste, oddalone od centrum miasta. Są to między innymi: tereny obok Starego Cmentarza, brama jednostki wojskowej przy ul. 3 Maja czy boisko liceum plastycznego – to tu grupka niesfornych chłopców zabiera Kajetanowi z tornistra prezent od ojczyma, czyli piękną świnkę-skarbonkę. Sfotografowano ponadto: most na rzece San, na którym Kajetan próbuje zaimponować kolegom i ojczymowi, teren obecnej giełdy hurtowej, gdzie z kolei bohater szuka rusałek (kiedyś ten rejon nazywał się podlądziem, były tam mokradła i wysypisko śmieci), opactwo benedyktynek (miejsce zabaw dzieci) oraz ulicę Pasieka.

Wracając do centrum oraz do ratusza – ma on też mroczną filmową twarz, odnoszącą się do wydarzeń z okresu wojny polsko-radzieckiej. Na potrzeby produkcji serialu „1920. Wojna i miłość” budynek zamienił się w radziecki hotel Royal, ozdobiono go czerwonymi flagami i olbrzymim napisem z bolszewickim hasłem. To spektakularny znak dla mieszkańców miasta zajętego przez sowieckie wojska, które dzierżą w nim władzę. Podobną funkcję pełnią w filmie „Katyń” czerwone proporce i portret Stalina na rynku w scenie wjazdu Armii Czerwonej do zajmowanego miasteczka.

Wśród serialowych lokacji wyróżnia się w serialu Macieja Migasa ulica Ostrogskichna polecenie komisarza ludowego przed budynkiem w szeregu stają młodzi chłopcy, którzy dzień wcześniej dopuścili się gwałtu. Następuje rozstrzelanie, a agitator zapewnia, że „każdego, kto podniesie rękę na lud pracujący, czeka dokładnie to samo”. Wrażenie robi ponadto plac kościoła farnego z widokiem między innymi na kolegiatę. W tej przestrzeni zrealizowano przerażającą scenę zdobycia przez bolszewików kolejnego polskiego miasteczka – Radzymina. Na placu odbywają się strzelanie do mieszkańców i gwałty, widać palące się zabytkowe meble i książki. Z kolei charakterystyczna filmowa lokacja we wnętrzu to wejście do kamienicy Rydzikowej, które zagrało u Krzysztofa Zanussiego w „Eterze”. Stało się ono bankiem, w którym próbę wymiany fałszywej waluty rosyjskiej na austriacką podejmuje pomocnik głównego bohatera.

 

Jarosławski odcinek Podkarpackiego Szlaku Filmowego to atrakcyjna propozycja zarówno dla mieszkańców miasta, jak i dla gości. Popatrzmy wspólnie na miasto przez pryzmat filmowych historii, a potem szukajmy w filmach odbicia architektury i historii Jarosławia!

 

Tekst: dr Grażyna Bochenek

 

Zapraszamy na spacer Podkarpackim Szlakiem Filmowym w Jarosławiu! 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.


więcej