• -A
  • A
  • A+

\ dom wdowy

W tragicznym wypadku, w którym zginął syn kościelnej, śmierć poniosło także pięcioro jego rówieśników oraz kierowca drugiego samochodu. Małomiasteczkowa społeczność właśnie mężczyznę obarczyła odpowiedzialnością za tragedię, a obiektem gniewu i nienawiści rodziców stała się wdowa po kierowcy (Barbara Kurzaj). Dom, w którym kobieta mieszka, to niemal jej więzienie. Dopiero udawany ksiądz zmienia nastawienie mieszkańców do wdowy, dzięki czemu w finale może ona wejść do kościoła i stanąć obok swoich sąsiadów.

 

 

Ikona cytat
Jan Komasa,
reżyser

"Wspólnota jest potężną siłą. Ludzie jej łakną, bo daje im poczucie akceptacji, bycia częścią czegoś większego. W Biblii wykluczenie ze wspólnoty cudzołożnic czy celników jest najwyższą karą. Zdarza się, że ludzie tak potraktowani popełniają samobójstwa, bo tracą sens życia (…) Daniel odnajduje w tej małej społeczności hejt, którego się nie spodziewał, nieprzystający do tego, jak sami mieszkańcy chcą się widzieć. W jednej ze scen filmu padają słowa: „To jest dobre miasto, tu są dobrzy ludzie". Tymczasem Daniel widzi fałsz, który wszyscy razem tam wybudowali. I rzeczywiście jest tak, jak pani mówi: cierpiący zadają cierpienie, wykluczeni wykluczają. Był moment, gdy chcieliśmy zatytułować nasz film: „Stado", bo czasem zachowujemy się jak stado wyrzucające czarną owcę. Po to, aby samemu poczuć się lepszym. To nie jest tylko polski fenomen. Znamy go również z historii. W latach 30. też zaczynało się od napisów na murach. Sąsiedzi robili to swoim sąsiadom, wciąż mówiąc im na ulicy dzień dobry. Tak się zaczyna. A potem nienawiść narasta, staje się coraz groźniejsza".

Barbara Hollender, Pogarda dla prowincji to rodzaj hejtu, „Rzeczpospolita” 2019 r., nr 239 (12-13.10), Plus Minus nr 41.

Ikona cytat
Bartosz Bielenia
aktor

„Wszyscy wiedzieli, że kręcimy film, ale i młodzi, i starzy, kobiety i dzieci zaczepiali mnie słowami: „Ja to bym się u księdza wyspowiadał!” (…) Traktowali mnie po prostu jak księdza. Sutanna z marszu identyfikuje cię z jakimś wskaźnikiem moralności, z kimś, komu się ufa i powierza swoje największe tajemnice”.

Karolina Pasternak, Podwójna gra, „Newsweek” 2019, nr 41.

Ikona cytat
Jan Komasa
reżyser

„Zauważyłem, że kiedy rozkręca się szaleństwo zwane filmem, to zacierają się granice między fikcją i rzeczywistością. Często wtedy dochodzi do zabawnych sytuacji. Kilka razy zdarzyło się na przykład, że Bartek nie zdejmował koloratki i ludzie miejscowi rzeczywiście brali go za księdza. Koloratka powoduje, że ludzie momentalnie zmieniają swój stosunek do człowieka. Szczególnie w takim miejscu, z dala od większego miasta. Koloratka wzbudza respekt, ludzie nie zadają pytań. Wszystko można kwestionować, ale nie koloratkę. To prostsze niż się wydaje”.

„Biznes i styl”, 26.09.2020.

 

 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.


więcej